Ofte stillte spørsmål
Hvordan bestiller jeg post- og ringeklokkeskilt?
Ringeklokkeskilt bestilles av styret. Informer styret om hvilket etternavn som ønskes. Vaktmester vil montere dette i løpet av 3-4 uker.
Postkasseskilt bestilles selv via Postens skiltbutikk. Bruk produktet “Postkasseskilt - Stort” (hvit farge med mål: 9,4 x 5,8 cm (BxH)). Skriv inn navnet ditt i blokkbokstaver (midtstilt). Det skal ikke brukes andre skilt på postkassene.
Når skal det være nattero i bygården?
Enhver beboer har krav på nattero på hverdager fra kl. 23.00 til kl. 07.00, på lørdag og søndag fra kl. 23.00 til kl. 10.00.
Fortsetter en eier eller leietaker tross advarsel å sjenere andre, kan styret kreve at leiligheten fraflyttes eller selges. Anser eier/leieboeren seg for urettmessig oppsagt, skal styret på forlangende forelegge saken for generalforsamlingen.
Jeg har mistet en nøkkelbrikke. Hvordan kan jeg skaffe en ny?
Kontakt styret via kontaktskjemaet, og informer om hvilke nummere du har på de gjennværende nøkkelbrikkene. Ny nøkkelbrikke vil sendes rekommandert per post. Straks den nye nøkkelbrikken tas i bruk vil den gamle nøkkelbrikken fjernes fra tilgangslisten. Faktura for ny nøkkelbrikke, fortiden kr 450, utstedes direkte fra leverandør.
Er det mulig å bestille ektra nøkkelbrikker?
Ja, kontakt styret via kontaktskjema. Ny nøkkelbrikke vil sendes rekommandert per post. Faktura for ny nøkkelbrikke, fortiden kr 450, utstedes direkte fra leverandør.
Hva er mitt leilighetsnummer, H-nummer og aksjenummer?
Leilighetene har hovedsakelig to ulike nummerreferanser. Et standardisert H-nummer, og et eldre seksjonnummer som bruks internt i bygården. I tillegg kommer aksjenummere som viser til de respektive aksjer som gir borett til den aktuelle leiligheten. Antall aksjer varierer i forhold til størrelsen på leiligheten. Se oversikt over leilighetsnummere, seksjonsnummere og aksjenummere her.
Hvordan fører jeg leiligheten i skattemeldingen?
Som aksjonær i et boligaskjeselskap eier du aksjer med en tilknyttet borett. Dette til forskjell fra ordinær bolig og borett (borettslag). I tillegg lignes bygården som et selvstendig skattesubjekt. Leiligheten skal derfor føres opp som “annen formue” i skattemeldingen, og ikke som bolig. Verdien beregnes ved hjelp av Skatteetatens kalkulator. Det er ingen fellesgjeld eller fellesformue som skal lignes på den enkelte aksjonær, dette lignes på bygården selv. Forretningsfører rapporter disse opplysningene til Skatteetaten.
Jeg er plaget av støy fra naboleilighet. Hva gjør jeg?
Ta i første omgang kontakt med nabo. Det er lurt å utveksle kontaktinformasjon slik at en kan opprettholde en dialog. Dersom dette ikke hjelper kan styret varsles. Infromer da om den konkrete hendelsen og stadfest tidsrom samt støykilde. Styret kan kun følge opp, samt iverksette tiltak som varsel og utkastelse, dersom kilden er identifisert og det er et klart brudd på husordensreglenes bestemmelser om støy og nattesro. Dersom det er akutt, og vedkommende nabo ikke retter seg etter din andmodning, kontaktes politiet på tlf 02800 og styret varsles om hendelsen.
Jeg ønsker å bytte dør til min leilighet. Hvordan gjør jeg dette?
Dør bestilles av den enkelte aksjonær direkte hos selvvalgt leverandør. Døren skal være i lik utforming som de øvrige dørene i bygården. Døren skal males i originale farger, og det skal listes rundt. Dørmodellen er fra Swedoor, og har følgende referansenummere:
MD-10RLMV, KO 589167, TO 455422, R 04 RAD 0027, KLASS N7, YTA M9, YTB 19, GGJ 44Z, LÅS S, UK, KLAR 090220, START 90128, YTB 19. Åpingsside malt i 2 stk NCS-farger. 1 stor spegel malt. 5110: 90123, 5160: 90213, 5180: 90216.
Jeg ønsker å leie ut min leilighet. Hvordan søker man om dette?
Det er strenge begrensninger på utleie. Enhver utleie eller annen overlating av leiligheten skal søkes styret via kontaktskjemaet. Opplys om (i) egen botid, (ii) hvilke leietakere som søkes godkjent og (iii) for hvilken periode det søkes om. Kontaktinfo på leietakere skal opplyses om. Godkjennelse gis for opp til 3 år for den aktuelle leietaker, hvor det er et vilkår for slik godkjennelse at aksjeeieren selv, ektefellen eller slektninger i rett opp- eller nedadstigende linje, har bodd i lieligheten i minst ett av de siste to årene. Det kvalifiserer også at leiligheten har vært brukt som fritidsbolig av aksjonæren. Det er derfor anledning til å leie ut leiligheten i inntill tre år til samme leietaker, hvoretter aksjonæren selv må bo eller disponere leiligheten i ett år før en ny søknad om utleie kan innvilges. Det faktureres et innflyttingsgebyr også ved utleie på kr. 5.000. Ved møblert utleie er gebyret kr. 2.000. Se vedtektene for mer informasjon.
Vaskemaskinen i vaskeriet er defekt. Hva gjør jeg?
Forsøk å skru av og på sikringene i sikringsskapet ved inngangen til vaskeriet. Dersom dette ikke løser problemet skal feilen meldes inn til styret via kontaktskjemaet.
Jeg har mistet internetttilgangen. Hvem kontakter jeg?
GlobalConnect (tidl. Lynet) er bygårdens leverandør av fibernett, og det er mulig å se status og driftsmeldinger for internetttilkoblingen her. Dersom det oppstår problemer med internetttilkoblingen skal leverandørern kontaktes direkte. Styret kan ikke hjelpe med internettoppkoblingen, da dette håndteres av GlobalConnects kunderservice (tlf +47 389 90 100).
Heisdøren lukkes tregt og lager ulyd. Hva gjør jeg?
Meld dette til styret via kontaktskjemaet. Styret vil vurdere omfanget og bestille service fra heisleverandør eller vaktmester.
Jeg har fått en pakke som ikke er til meg. Hva gjør jeg?
Alle løse pakker settes på toppen av postkassene i 1. etasje. Styret kan ikke hjelpe med lokalisering av mistet pakke.
Vindusglasset i min leilighet er sprukket. Hva gjør jeg?
Ta kontakt med glassmester for bytt av vindusglass. Kostnaden til bytte av sprukket glass bæres av den enkelte beboer. Dersom hele vindusinnsatsen (med karmer) er defekt grunnet slitasje og alder, byttes dette på bygårdens regning. Ta i så tilfelle kontakt med styret.
Hvor får jeg tak i balkongtrekk?
Ta kontakt med styret for utlevering av balkongtrekk til din leilighet. Henvendelsen må inneholde nøyaktige mål av den samlede lengden på balkongrekkverket. Det utleveres bare ett balkongtrekk per leilighet.
Jeg betaler mer felleskostander enn min nabo. Hvordan beregnes felleskostandene?
Felleskostnadene beregnes iht. antall aksjer utstedt for den enkelte leilighet. Antall aksjer per leilighet varierer i forhold til størrelse, beliggenhet, fasiliteter mv. og er fastsatt ved bygårdens opprettelse.
Hvorfor gir radiatoren ustabil eller dårlig varme?
Temperaturen i varmesystemet styres sentralt og er basert på utetemperatur, slik at bygården i kalde perioder vil motta varmere vann enn det som er tilfellet i varmere perioder. På dager eller uker med varierende og svingende utetemperaturer kan en oppleve at temperaturen i leiligheten er ustabil. Dette er på grunn at det tar tid for systemet å reagere på endringen i utetemperaturen, og dermed levere tilstrekkelig varmt vann til varmesystemet. I tillegg kan det være dårlig sirkulasjon i bygården, og vi anbefaler derfor at radiatorene luftes årlig for å hindre at det oppstår luftlummer i systemet.
Jeg må stenge av vannet. Hvem kontakter jeg for dette?
Alt arbeid på rørsystemet i bygården skal gjøres av fagkyndige personer. Hovedstoppekranen er plassert i fyrrommet ved siden av vaskeriet, og er merket. Nøkkelbrikken gir tilgang til dette rommet.
I tillegg har alle leilighetene en stoppekran per rørstamme. Ta med rørlegger på befaring, og varsle styret i god tid i forkant når det vil være behov for å stenge av vannet. Styret vil deretter varsle beboere om dette.
Vannet skal ikke stenges før kl. 09:30 eller etter 15:00.
Hvem er forretnings/regnskapsfører for Nobels gate 23?
Boligaksjeselskapets regskaps- og forretningsfører er OBF. OBF kan kontaktes på tlf 22 12 23 40 eller e-post firmapost@obf.no.
Hva er boligaskjeselskapets fellesgjeld?
Boligaksjeselskapet har lån i bank. Aksjonærene hefter ikke utad for selskapets gjeld, men innad i forholdet mellom aksjeeierne er hver aksjonær ansvarlig for å dekke renter og avdrag gjennom felleskostnadene. Andel fellesgjeld ligger mellom kr 80.000 og 150.000 per leilighet.